Centre de Recherche en Psychologie de la Connaissance, du Langage et de l’Emotion – UR 3273

Delphine Picard

Professeur

Psychologie du Développement

https://www.researchgate.net/profile/Delphine_Picard

Thématiques

  • Développement des conduites grapho-motrices de dessin chez l’enfant.  J’étudie le dessin dans ses composantes symboliques (le « quoi » : ce qui est représenté, la sémantique du dessin) et/ou perceptivo-motrices (le « comment » : l’organisation spatio-temporelle du geste, la syntaxe du dessin).  
  • Perception haptique chez l’enfant et l’adulte, avec ou sans handicap. J’étudie la manière dont nous utilisons le sens haptique (toucher cutané et kinesthésique) pour traiter les objets de l’environnement et certaines de leurs propriétés (ex : texture, configurations spatiales, images en relief), en couplage ou non avec le sens visuel. 
  • Aversions alimentaires chez l’enfant. Etudes en collaboration avec le Centre de Recherche de l’Institut Paul Bocuse (Ecully, 69) sur les facteurs cognitifs et sociaux/environnementaux impliqués dans les aversions alimentaires des jeunes enfants (néophobie et sélectivité alimentaire).
  • Développement de la cognition sociale précoce. Etudes en collaboration avec Céline Scola (Centre PsyClé) sur le développement des préférences du jeune enfant (6-24 mois) pour les comportements pro-sociaux.

Articles dans des Revues Scientifiques à Comité de Lecture (ACL)

  • Szubielska, M., Kędziora, W., Augustynowicz, P., and Picard, D. (2023). Drawing as a tool for investigating the nature of imagery representations of blind people: The case of the canonical size phenomenon. Memory & Cognition. https://doi.org/10.3758/s13421-023-01491-7
  • Szubielska, M., Augustynowicz, P., and Picard, D. (2022). Size and quality of drawings made by adults under visual and haptic control. Multisensory Research, 1;35(6):471-493. doi: 10.1163/22134808-bja10078.
  • Picard, D. (2021). Les enfants d’aujourd’hui dessinent-t-ils toujours à l’ère digitale? Revue Générale, 4, 63-68.
  • Lebaz, S., Sorin, A.-L., Rovira, K. & Picard, D. (2020). Widgets: A new set of parametrically-defined 3D objects for use in haptic and visual categorization tasks. European Review of Applied Psychology, 70(3), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.erap.2020.100552
  • Lebaz, S., Zarhbouch, B. & Picard, D. (2020). Conceptions naïves de la pollution chez les enfants de 7 à 12 ans: Une étude de leurs dessins. Psychologie Française, 65, 1-20.
  • Rioux, C., Lafraire, J., Picard, D., & Blisset, J. (2019). Food rejection in young children: Validation of the Child Food Rejection Scale in English and cross-cultural examination in the UK and France. Food Quality and Preference, 73, 19-24.
  • Lebaz, S., & Picard, D. (2019). Identification d’images tactiles: rôle de l’imagerie visuelle. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 159, 143-149.
  • Holvoet, C., Arciszewski, T., Scola, C., & Picard, D. (2018). Infants’ Visual Preferences for Prosocial Behavior and Other-Race Characters at 6 Months: An Eye-Tracking Study. SAGE Openhttps://doi.org/10.1177/2158 SMASH SMASH
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2018). Food rejection and the development of food category-based induction in 2-6 years old children. Journal of Cognitive Psychology, 30, 5-17.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2018). The development of haptic processing skills from childhood to adulthood with using two-dimensional material. Canadian Journal of Experimental Psychology, 72, 48-57.
  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2017). La préférence pour les comportements prosociaux chez les bébés de 6 mois. Enfance, 4, 483-488.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2017). Visual exposure and categorization performance influence positively 3-6 years old children willingness to taste unfamiliar vegetables. Appetite, 120, 32-42.
  • Holvoet, C., Arciszewski, T., Scola, C. & Picard, D. (2017). Infants’ social evaluation abilities: Testing their preference for prosocial agents at 6, 12 and 18 months with different social scenarios. Early Child Development and Care, 4430, 1-14.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2017). The Child Food Rejection Scale: Development and validation of a new scale to assess food neophobia and pickiness among 2- to 7-year-old French children. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology67(2), 67–77.
  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2016). Infants’ preference for prosocial behaviors : A literature review. Infant Behavior and Development, 45, 125-139.
  • Rioux, C., Picard, D., & Lafraire, J. (2016). Food rejection and the development of food categorization in young children. Cognitive Development, 40, 163-177.
  • Lafraire, J., Rioux, C., Roque, J., Giboreau, A., & Picard, D. (2016). Rapid categorization of food and nonfood items by 3- to 4-year-old children. Food Quality and Preference, 49, 87-91.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2016). Haptic-2D: A new haptic test battery assessing the tactual abilities of sighted and visually impaired children and adolescents with two-dimensional raised materials. Research in Developmental Disabilities, 48, 103-123.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2016). Food neophobia and pickiness in young children. How to measure it ? Menu, Journal of Food and Hospitality Research, 5, 7-12.
  • Lafraire, J., Rioux, C., Giboreau, A., & Picard, D. (2016). Food rejections in children: Cognitive and social/environmental factors involved in food neophobia and picky/fussy eating behavior. Appetite, 96, 347-357. 
  • Scola, C., Holvoet, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2015). Further evidence for infants’ preference for prosocial over antisocial behaviors. Infancy, 20, 684-692.
  • Picard, D. (2015). Sex differences in scores at the Draw-A-Person Test across childhood: Do they relate to graphic fluency? Perceptual and Motor Skills, 120, 1-15.
  • Zarhbouch, B. & Picard, D. (2015). Dessin d’un arbre à gauche de la page: spécificité neuronale ou effet de la directionnalité du script? Revue des Sciences de l’Education, Formation et Evaluation, 2/3, 72-87.
  • Brock, A., Truillet, P., Oriola, B., Picard, D., & Jouffrais, C. (2015). Interactivity improves usability of geographic maps for visually impaired people. Human-Computer Interaction, 30, 156-194.
  • Picard, D., Albaret, J.-M., & Mazella, A. (2014). Haptic identification of raised-line drawings when categorical information is provided: A comparison between visually impaired and sighted children. Psicologica, 35, 277-290.
  • Picard, D., Martin, P., & Tsao, R. (2014). IPads at school? A quantitative comparison of elementary schoolchildren’s pen-on-paper versus finger-on-screen drawing skills. Journal of Educational Computing Research, 50, 203-212.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014). Haptic tests for use with children and adults with visual impairment: A literature review. Journal of Visual Impairment & Blindness, 108, 227-237.
  • Picard, D., & Zarhbouch, B. (2014). Leftward spatial bias in children’s drawing placement: Hemispheric activation versus directional hypotheses.Laterality: Asymmetries of Body, Brain, and Cognition, 19, 96-112.
  • Picard, D. (2014). La recherche sur le dessin: Quelles questions se pose-t-on actuellement en psychologie? Développements, 16-17, 92-101.
  • Mazella, A., Labardin, M., Mesnières, S., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014). Construction of a 2D haptic tests battery for use with children and adolescents with and without visual impairment. Terra Haptica, 4, 65-74.
  • Lebaz, S., & Picard, D. (2014). Classification of tactile pictures of expressive faces by blind adults. Terra Haptica, 4, 45-51.
  • Zarhbouch, B., Troadec, B., Bouanani, M., & Picard, D. (2014). Use of height and color in the tree drawing to express happiness and sadness: A cross-cultural study between Moroccan children and French children. Journal of Arab Children.
  • Picard, D. & Zarhbouch, B. (2014). Le dessin comme langage graphique. Approches, Revue des Sciences Humaines, 4, 28-40.
  • Picard, D., Albaret, J.-M., & Mazella, A. (2013). Haptic identification of raised-line drawings by children, adolescents and young adults: An age-related skill. Haptics-e, 5, 24-28. 
  • Picard, D. & Blanc, N. (2013). Need for humor scale: Validation with French children. Psychological Reports : Measures & Statistics112, 502-518.
  • Brock, A., Truillet, P., Oriola, B., Jouffrais, C., & Picard, D. (2013). Map design for visually impaired people: past, present, and future research. Médiation Et Information, 36, 117-129.
  • Picard, D., Zarhbouch, B., Troadec, B., Suarez, M., & Lebaz, S. (2013). Usage de la taille et des couleurs dans le dessin expressif de l’arbre produit par des enfants marocains et français. Recherches Cognitives2, 47-70.
  • Picard, D., & Lebaz, S. (2012). Identifying raised-line drawings by touch: A hard-but not impossible-task.Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(7), 427-431.
  • Morizet, D., Depezay, L., Combris, P., Picard, D., & Giboreau, A. (2012). Effects of label on new vegetables dish acceptance in preadolescent children. Appetite, 59, 399-402.
  • Lebaz, S., Jouffrais, C., & Picard, D. (2012). Haptic identification of raised-line drawings: High visuospatial imagers outperform low visuospatial imagers. Psychological Research, 76(5), 667-675.
  • Picard, D., & Gauthier, C. (2012). The development of expressive drawing abilities during childhood and into adolescence. Child Development Research.
  • Rattat, A-C., & Picard, D. (2012). Short-term memory for auditory and visual durations: Evidence for selective interference effects. Psychological Research, 76, 32-40.
  • Picard, D., & Baldy, R. (2011). Le dessin de l’enfant et son usage dans la pratique psychologique. Développements, 10, 45-60.
  • Picard, D., Jouffrais, C., & Lebaz, S. (2011). Haptic recognition of emotions in raised-line drawings by congenitally blind and sighted adults. IEEE Transactions on Haptics, 4(1), 67-71.
  • Picard, D., & Boulhais, M. (2011). Sex differences in expressive drawing. Personality and Individual Differences, 51, 850–855.
  • Picard, D. (2011). Impact of manual preference on directionality in children’s drawings. Laterality: Asymmetries of Body, Brain, and Cognition, 16,24-34.
  • Picard, D., Lebaz, S., Jouffrais, C., & Monnier, C. (2010). Haptic recognition of two-dimensional raised-line patterns by early blind, late blind and blindfolded sighted adults. Perception, 39, 224-235
  • Picard, D., & Lebaz, S. (2010). Symbolic use of size and colour in freehand drawing of the tree: Myth or reality? Journal of Personality Assessment92, 186-188.
  • Picard, D., & Monnier, C. (2009). Short-term memory for spatial configurations in the tactile modality: A comparison with vision. Memory, 17, 789-801
  • Picard, D., & Pry, R. (2009). Does knowledge of spatial configuration in adults with visual impairments improve with tactile exposure to a small-scale model of their urban environment? Journal of Visual Impairment & Blindness, 103, 199-209.
  • Brechet, C., Baldy, R., & Picard, D. (2009). « How does Sam feel ? » : Children’s labeling and drawing of basic emotions. British Journal of Developmental Psychology, 27, 587-606.
  • Picard, D., Brechet, C., & Baldy, R. (2007). Expressive strategies in drawing are related to age and topic. Journal of Nonverbal Behavior, 32, 243-257.
  • Picard, D., & Vinter, A. (2007). Relations between procedural rigidity and inter-representational change in children’s drawing behaviour. Child Development, 74, 522-541.
  • Brechet, C., Picard, D., & Baldy, R. (2007). Expression des émotions dans le dessin d’un homme chez l’enfant de 5 à 11 ans. Canadian Journal of Experimental Psychology, 61, 141-153.
  • Picard, D. (2007). Tactual, visual, and cross-modal transfer of texture in 5- and 8-year-old children. Perception, 36, 722-736.
  • Picard, D., & Vinter, A. (2006). Decomposing and connecting object representations in 5- to 9-year-old children’s drawing behaviour. British Journal of Developmental Psychology, 24, 529-545.
  • Picard, D. (2006). Partial perceptual equivalence between vision and touch for texture information. Acta Psychologica, 121, 227-248.
  • Picard, D., & Vinter, A. (2005b). Activités de dessin et flexibilité représentationnelle. Enfance, 57, 24-33.
  • Picard, D., & Vinter, A. (2005a). Development of graphic formulas for the depiction of familiar objects. International Journal of Behavior and Development, 29 (5), 418-432.
  • Picard, D., & Durand, K. (2005). Are young children’s drawings canonically biased? Journal of Experimental Child Psychology, 90, 48-64
  • Picard, D., Dacremont, C., Valentin, D., & Giboreau, A. (2003). Perceptual dimensions of tactile textures. Acta Psychologica114, 165-184.
  • Picard, D., & Vinter, A. (1999). Representational flexibility in children’s drawings: Effects of age and verbal instructions. British Journal of Developmental Psychology17, 605-622.

Ouvrages ou Chapitres d’ouvrages (OS)

  • Zarhbouch, B., Lebaz, S., & Picard, D. (2017). Développement du concept de pollution chez les enfants marocains: Une approche au travers du dessin. Dans G. Chakroun (Ed.), Cognition sociale, formes d’expression et interculturalité (pp. 255-274). Paris: L’Harmattan.
  • Picard, D. (2016). Le dessin comme stratégie constructive des apprentissages à l’école: Entre suggestions de la pratique et apports de la recherche expérimentale. In C. Bailleux (Ed.), Psychologie & Scolarités (pp. 55-62). Aix en Provence, Presses Universitaires de Provence.
  • Picard, D. (2014). Atlas visuo-tactile. Région Midi Pyrénées. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.
  • Picard, D., Martin, P., & Tsao, R. (2014).L’iPad à l’école? Une étude comparative de la qualité des dessins produits au crayon vs au doigt chez des élèves d’école primaire. In T. Karsenti, M. Coulibaly, C. Depover, J.-L. Fauguet, R.-P. Garry, V. Komis, D. Moukkadam, B. F. Ngoy Bitambile, N. Quang Thuan, & L. Russbach (Eds.), La francophonie en question (pp. 13-23). RIFEFF, Montréal, Canada.
  • Vinter, A., Picard, D., & Fernandes, V. (2009). Graphic syntax and representational development. In C. Lange-Küttner & A. Vinter (Eds.), Drawing and the Non-Verbal Mind (pp. 139-158).Cambridge: Cambridge University Press.
  • Brechet, C., Picard, D., & Baldy, R. (2008). Dessin d’un homme animé d’émotions: Effet du sexe du dessinateur. DansE. Loarer, J-L. Mogenet, F. Cuisinier, H. Gottesdiener, P. Mallet, & P. Vringaud (Eds.), Perspectives différentielles en psychologie (pp. 267-270). Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
  • Picard, D., Dacremont, C., Valentin, D., & Giboreau, A. (2004). About the salient perceptual dimensions of tactile texture space. In S. Ballesteros, & M. Heller (Eds.), Touch, Blindness and Neuroscience (pp. 165-174), Varia, UNED Ediciones.
  • Vinter, A., & Picard, D. (1996). Drawing behaviour in children reflects internal representational changes. In Simner, M.L., Leedham, C.G. & Thomassen, A.J.W.M. (Eds.), Handwriting and Drawing Research (pp. 171-185), Amsterdam, IOS Press.

Communications

Communications avec actes dans des congrès internationaux ou nationaux (C-ACT)

  • Lafraire, J., Rioux, C., Roque, J., Giboreau, A., & Picard, D. (2016). Is it food or not food ? How 3–4 years old children respond to a rapid categorization task. Proceedings of the 39th Annual Meeting of the British Feeding & Drinking Group (BFDG 2015), Appetite, vol. 101, p. 234.
  • Lafraire, J., Rioux, C., Giboreau, A., & Picard, D. (2016). Food rejections in children: Cognitive and social/environmental factors involved in food neophobia and picky/fussy eating behavior. Proceedings of the 39th Annual Meeting of the British Feeding & Drinking Group (BFDG 2015), Appetite, vol. 101, p. 234.
  • Lebaz, S., Fartoukh, M., & Picard, D. (2016). Usability of tactile tablets to promote grapho-motor skills in pupils with Special Educational Needs: Findings from a work-in-progress. Proceedings of 2nd International Congress of Educational Sciences and Development (pp. 5-9), Granada: Spain.
  • Mazella, A., Labardin, M., Mesnières, S., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014, novembre). Mise au point d’un test psychométrique haptique pour évaluer les compétences perceptivo-motrices et cognitives d’enfants et d’adolescents déficients visuels. Actes du 10ème Congrès ARIBa, Toulouse, France.
  • Mazella, A., Albaret, J-M., & Picard, D. (2014). Find the missing element! Haptic identification of incomplete pictures by sighted and visually impaired children. Proceedings of EuroHaptics 2014, Lecture Notes in Computer Science, 8619, 27-33. 
  • Brock, A., Truillet, P., Oriola, B., Picard, D., & Jouffrais, C. (2012). Design and user satisfaction of interactive maps for visually impaired people. Proceedings of ICCHP 2012, 13th International Conference on Computers Helping People with Special Needs, Lecture Notes in Computer Science, 7383, 544-551. 
  • Brock, A., Lebaz, S., Oriola, B., Picard, D., Jouffrais, C, & Truillet, P. (2012). Kin’ touch: Understanding how visually impaired people explore tactile maps. Proceedings of ACM CHI 2012, Conference on Human Factors in Computing Systems (p. 2471-2476), Austin, Texas.
  • Lebaz, S., Gauthier, C., & Picard, D. (2012). The development of children’s expressive drawings: From literal to metaphorical expression. Proceedings of the 30th International Congress of Psychology, International Journal of Psychology, 47, 266.
  • Boulhais, M. & Picard, D. (2011, septembre). La créativité graphique est-elle impliquée dans le développement du dessin expressif ? Actes du Congrès National de la Société Française de Psychologie (pp. 75-76), Metz, France.
  • Lebaz, S., Jouffrais, C., & Picard, D. (2011). Identifying emotions in raised line pictures of the human face: Do we need vision? Proceedings of the 34th European Conference on Visual Perception, Perception, 40, 156.
  • Lebaz, S., Picard, D., & Jouffrais, C. (2010).  Haptic recognition of non-figurative tactile pictures in the blind: Does life-time proportion without visual experience matter? Proceedings of Eurohaptics 2010, Lecture Notes in Computer Science, 6192, 412-417.
  • Monnier, C., & Picard, D. (2010). Constraints on haptic short-term memory. Proceedings of Eurohaptics 2010, Lecture Notes in Computer Science, 6192, 94-98.
  • Picard, D., Segretain, S., Egoroff, C., & Kirshe, L. (2004). Are vision and touch equivalent for texture perception ? Proceedings of the First International Workshop on Materials and Sensations (pp. 25-30), Pau, France. 
  • Picard, D., & Vinter, A. (1997). Effects of verbal instructions on the representational aspects of children’s drawing behaviour. Proceedings of the Eighth Biennial Conference of the International Graphonomics Society (pp. 59-60), Genova, Italy.

Communications orales sans actes dans des congrès internationaux ou nationaux (C-COM)

  • Holvoet, C., Arciszewski, T., Picard, D. & Scola, C. (2018, july). Infants’ visual preferences for prosocial behavior and other-race faces at 6 months: The impact of profile analysis in an eye-tracking study. Oral communication at the XXI International Congress of Infant Studies (ICIS), Philadelphia, USA.
  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T. & Picard, D. (2017, juin). La préférence pour les comportements prosociaux chez les bébés de 6 mois: quelle influence de l’apparence? Une étude en oculométrie. Communication orale au 10ème colloque international RIPSYDEVE, Aix en Provence, France.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2016, septembre). « Si je ne connais pas, je ne mange pas ! » Raisonnement inductif  et rejets alimentaires  chez les jeunes enfants. Communication orale au 57ème Congrès de la Société Française de Psychologie, Nanterre, France.
  • Rioux, C.,Lafraire, J., & Picard, D. (2015, septembre). Validation d’une nouvelle échelle des rejets alimentaires des enfants de 2-6 ans. Communication orale au 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie (SFP), Strasbourg, France.
  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2015, septembre). Capacités précoces d’évaluation sociale : Influence des caractéristiques comportementales et faciales. Communication orale au 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Symposium « Cognition sociale précoce », Strasbourg, France.
  • Rioux, C., Lafraire, J., Giboreau, A., & Picard, D. (2015, july). Young children’s food vs non-food categorization abilities during food neophobia peak. Oral presentation at the 14th European Congress of Psychology, Milan, Italy (Book of Abstracts p.1048).
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2015, july). Psychometrics and visual impairment : A new haptic test battery using 2D raised materials. Oral presentation at the 14th European Congress of Psychology, Milan, Italy (Book of Abstract p.778).
  • Zarhbouch, B., Lebaz, S., & Picard, D. (2014, novembre). L’éducation à l’environnement et les représentations de la pollution chez l’enfant. Oral presentation at the 6th International Conference on International Protection of the Child after the entry into force of the 3rd optional protocol, Tripoli, Lebanon.
  • Zarhbouch, B., Lebaz, S., & Picard, D. (2014, octobre). Développement du concept de pollution chez les enfants Marocains. Présentation orale au Colloque International « Cognition sociale, formes d’expressivité et interculturalité », Sfax, Tunisie.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014, juillet). Développement d’une batterie de tests haptiques pour enfants et adolescents. Présentation orale au Symposium « L’étude du toucher et ses applications », 28th International Congress of Applied Psychology ICAP2014, Paris, France.
  • Brock, A., Razali, S., Truillet, P., Picard, D., & Jouffrais, C. (2014, juillet). Usability of interactive tactile maps for the blind. Présentation orale au Symposium « L’étude du toucher et ses applications », 28th International Congress of Applied Psychology ICAP2014, Paris, France.
  • Zarhbouch, B., & Picard, D. (2012, novembre). Dessin d’un arbre à gauche de la page: Spécificité neuronale ou effet de la directionalité du script? Présentation orale au Colloque International « La neuropsychologie: Etats et perspectives », Blida, Algérie. 
  • Morizet, D., Depezay, L., Combris P., Picard D. & Giboreau, (2012, june). A. How to convince preadolescent children to choose a new vegetable recipe in school canteen context? Oral presentation at1st International Congress “Eating at school”, Barcelona, Spain.
  • Giboreau A., Morizet D., Depezay L., Combris P. & Picard D. (2012, march). Labels as possible nudges for 8-11yr old children to choose and consume vegetables in school restaurants. Oral presentation at 19th European Conference of Obesity, Lyon, France. 
  • Rattat, A-C, & Picard, D. (2011, september). Short-term memory for durations: Are there modality-specific memory systems? Oral presentation at ESCOP 2011, 17th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, San Sebastián, Espagne.
  • Picard, D. (2003, august). Positive and negative impacts of contextual factors on the production of view specific drawings in young children. Oral presentation at XIth European Conference on Developmental Psychology, Milano, Italy.

Communications affichées dans des congrès internationaux ou nationaux (C-AFF)

  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2018, juin). L’évaluation socio-morale précoce : quelle influence de l’environnement social et du tempérament ? Communication affichée au 11ème colloque international RIPSYDEVE, Lille, France.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2017, april). Bringing Knowledge to the Table : the Development of Food Concepts and Rejections in Young Children (2 to 6 Years of age). Graphic presentation at 2017 Society for Research in Child Development Biennial Meeting, Austin-Texas, USA.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2017, april). How to assess cognitive skills of visually impaired children? Considerations on a new haptic tests battery using 2D raised materials. Graphic presentation at Tactile Reading Conference, Stockholm, Sweden.
  • Rioux, C., Lafraire, J., & Picard, D. (2017, january). The Development of Food Concepts and its relation to food rejections in children from 2 to 6 years of age. Graphic presentation at 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary.
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2016, mars). Evaluation psychométrique et modalité haptique : une nouvelle batterie 2D pour enfants et adolescents voyants et déficients visuels. Poster présenté au colloque international « Sensorialité et Handicap : Toucher pour apprendre, toucher pour communiquer », Paris, France.
  • Lafraire, J., Rioux, C., Roque, J., Giboreau, A., & Picard, D. (2015, april).Rapid categorization of food and non-food items by 3- to 4-years old children. Graphic presentation at the 39th Annual Meeting of the British Feeding & Drinking Group (BFDG 2015), Wageningen, The Netherlands.
  • Lafraire, J., Rioux, C., Giboreau, A., & Picard, D. (2015, april). Food rejections in children: Cognitive and social/environmental factors involved in food neophobia and picky/fussy eating behavior. Graphic presentation at the 39th Annual Meeting of the British Feeding & Drinking Group (BFDG 2015), Wageningen, The Netherlands.
  • Holvoet, C., Scola, C., Arciszewski, T., & Picard, D. (2015, january). The role of facial features in 6- to 24-months old infants’ preferences for prosocial behaviors. Graphic presentation at the 5th BCCCD Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary.
  • Monnier, C., & Picard, D. (2014, september). Short-term recognition of haptic spatial configurations: What is the format of the underlying mental representations? Graphic presentation at EWOMS-7, The 7th European Working Memory Symposium, Edinburg, Scotland
  • Barbier, M-L., Pellae, S., Picard, D., & Tsao, R. (2014, august). Orthographic processing during handwriting by young writers typically developing or with intellectual disabilities. Graphic presentation at SIG-Writing 2014, International Conference on Writing Research, Amsterdam, Netherlands.
  • Lebaz, S., Fartoukh, M., Martin, P., Picard, D., & Tsao, R. (2014, june). Usability of tactile tablets to promote grapho-motor skills in pupils with Special Educational Needs: Findings from a work-in-progress. Graphic presentation at the 2nd International Congress of Educational Sciences and Development, Granada, Spain. 
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014, june). Find the missing element! Haptic identification of incomplete pictures by sighted and visually impaired children. Graphic presentation at EuroHaptics 2014, Versailles, France. 
  • Lafraire, J., Labeye, E., Giboreau, A., & Picard, D. (2014, march). Encouraging fruit and vegetable intake through social facilitation: From research to practice. Graphic presentation at HabEat Symposium, Dijon, France. 
  • Mazella, A., Albaret, J.-M., & Picard, D. (2014, january). Haptic picture perception: Development with age and relation to short-term memory capacity. Graphic presentation at the International Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary.
  • Mazella, A., Picard, D., & Albaret, J.-M. (2013, july). The haptic tests battery: Purpose, content, and preliminary results. Graphic presentation at the 13th European Congress of Psychology, Stockholm, Sweden. 
  • Brechet, C., Picard, D., & Baldy, R. (2006, septembre). Dessin d’un homme animé d’émotions: Effet du sexe du dessinateur. Présentation graphique aux 17èmes Journées Internationales de Psychologie Différentielle, Paris, France.
  • Brechet, C., Picard, D., & Baldy, R. (2005, septembre). Développement de la représentation des émotions dans le dessin du bonhomme. Présentation graphique au Congrès National de la Société Française de Psychologie, Nancy, France.

Communications en tant que chercheur invité (C-INV)

  • Picard, D. (2016, october). Drawing is a non-verbal language : Ilustrations from experimental research studies. 5th Panhellenic Conference of Developmental Psychology, Volos, Greece.
  • Picard, D. (2014, mai). La recherche sur le dessin: Quelles questions se pose-t-on actuellement en psychologie? 16ème Journée Toulousaine de Psychomotricité, Toulouse, France.
  • Picard, D. (2014, avril). Le dessin comme langage graphique: Variations individuelles et culturelles. 5ème Colloque International Cognition, Education et Culture, Fès, Maroc
  • Picard, D. (2012, mai). Le dessin expressif de l’arbre : Variants et invariants culturels. 4ème Colloque International Nature humaine et Cultures humaines, leur rôle dans le traitement du langage oral et écrit et l’expression par le dessin,  Fès, Maroc.
  • Picard, D. (2011, novembre). Méthodologie de la recherche en psychologie. Workshop du Laboratoire des Sciences Cognitives (LaSCO), Fès, Maroc.
  • Picard, D. (2008, july). Intermodal relations between vision and touch: What makes touch specific? Fourth International Symposium Perceptnet, Barcelona, Spain.
  • Picard, D. (2005, june). Softness and smoothness in fabric texture perception.UNILEVER Pleasant Touch Workshop, New Jersey, USA.

Comités éditoriaux et responsabilité de collection (AP)

  • Picard, D. (2011 -) : comité éditorial Collection « Sciences Cognitives”
  • Picard, D. (2013 -): comité éditorial de la revue annuelle scientifique internationale « Recherches Cognitives » (publications en langue française, anglaise et arabe)

Entrée d’encyclopédie (AP)

  • Picard, D. (2015). Entrée Développement et apprentissage du dessin. Paris : Encyclopedia Universalis.

Publications de vulgarisation (PV) & magazines spécialisés

  • Picard, D. (2016). Conduites graphomotrices de dessin chez l’enfant : Le “quoi” et le “comment”. Langage et Pratiques, 58, 53-66.
  • Lafraire, J., & Picard, D. (2014). « J’aime pas ! ». Cerveau & Psycho, 65, 50-55.
  • Picard, D. (2001c). La permanence de l’objet chez le bébé. Le Journal des Psychologues, 190, 14-17.
  • Picard, D. (2001b). Dessin et écriture avant 6 ans : un système commun. Le Journal des Professionnels de l’Enfance, 13, 38.
  • Picard, D. (2001a). Les stades du dessin. Le Journal des Professionnels de l’Enfance, 13, 44-45.
  • Picard, D. (2000). Le dessin d’objets « qui n’existent pas » chez l’enfant. Le Journal des Psychologues177, 66-67.

Brevet (BRE)

  • Picard, D. (2012). Atlas visuo-tactile. Patent PCT/FR2012/050541.

Contrats de recherche

  • 2014-2015: COSENSALIM-I: Restauration scolaire: facteurs cognitifs et sensoriels influençant les rejets alimentaires et les choix des aliments des enfants, Fonds Français pour l’Alimentation et la Santé, appel à projets « Recherche sur le développement de nouveaux outils pédagogiques pour une éducation à l’alimentation santé pour tous » (30 800 euros) (Resp. Centre de Recherche de l’Institut Paul Bocuse)
  • 2011-2012 : ExplorImage : Handicap visuel et exploration d’images tactiles statiques et interactivesMSHS-Toulouse, appel à programmes 2011« Vieillissement et handicap » (2 000 euros)
  • 2010-2012 : Compréhension et production de dessins expressifs chez l’enfant et l’adolescentFondation de France, appel à projets 2009 « Développement cognitif et émotionnel » (50 000 euros)
  • 2009-2010 :Atlas visuo-tactile de la région Midi-Pyrénées à l’usage de personnes non-voyantes et malvoyantesAgence de Valorisation de la Recherche en Midi-Pyrénées (AVAMIP) (22 000 Euros)

Direction de thèse de doctorat et de projet postdoctoral

  • Claire HOLVOET (2014-2017). Développement des préférences pour des comportements prosociaux chez le jeune enfant. Thèse de doctorat en psychologie, Aix Marseille Université (dir. avec C. Scola).
  • Camille RIOUX (2014-2017). Les rejets alimentaires des enfants de 3-6 ans : Catégorisation des aliments et interventions en cantines scolaires. Thèse de doctorat en psychologie, Aix Marseille Université & Centre de Recherche de l’Institut Paul Bocuse (dir. avec J. Lafraire).
  • Anaïs MAZELLA (2012-2015). Développement d’une batterie de tests haptiques pour enfants et adolescents. Thèse de doctorat en psychologie, Université Toulouse III (dir. avec J-M Albaret).
  • Jérémie LAFRAIRE (2014). Approche psychologique des aversions alimentaires chez le jeune enfant. Projet postdoctoral (durée 6 mois), Aix Marseille Université & Centre de Recherche de l’Institut Paul Bocuse.
  • Samuel LEBAZ (2014). Utilité des tablettes tactiles pour les activités grapho-motrices chez des enfants scolarisés présentant des handicaps. Projet postdoctoral (durée 6 mois), Aix Marseille Université.
  • Anke BROCK  (2010-2013). Interactive maps for visually impaired people: Design, usability, and spatial cognition. Thèse de doctorat en informatique, Université Toulouse III (dir. avec C. Jouffrais).
  • Myriam SUAREZ (2012). Dessin expressif et différences culturelles. Projet postdoctoral (durée 6 mois), Université Toulouse II.
  • Myriam BOULHAIS (2010-2011). Développement du dessin expressif chez l’enfant et l’adolescent. Projet postdoctoral (durée 12 mois), Université Toulouse II.
  • Samuel LEBAZ (2009-2011). Perception d’images tactiles chez des individus voyants et non voyants. Thèse de doctorat en psychologie, Université Toulouse II (dir. avec C. Jouffrais).
  • Christophe GAUTHIER (2010). Atlas visuo-tactile de la région Midi-Pyrénées à l’usage de personnes déficientes visuelles. Projet postdoctoral (durée 8 mois), Université Toulouse II.
  • Claire BRECHET (2005-2008). Dessine-moi un bonhomme joyeux: Marquage des émotions basiques chez l’enfant. Thèse de doctorat en psychologie, Université Montpellier III (dir. avec R. Baldy).

Cursus

  • Mutation Aix Marseille Université, ESPE – INSPE, Professeur des Universités, Psychologie du Développement (depuis sept 2012)
  • Membre de l’Institut Universitaire de France (2009-2014); Projet: Les images peuvent-elles faire sens au toucher?
  • Professeur des Universités, UFR psycho, Psychologie du Développement, Université Toulouse II (2008-2012)
  • HDR (2007, décembre). Dessiner et percevoir : Fenêtres sur la cognition et son développement. Université Montpellier III.
  • Maître de Conférences, UFR psycho, Psychologie du Développement, Université Montpellier III (2001-2008)
  • Stage post-doctoral, ENSBANA,Dijon (analyse sensorielle), Perception tactile et visuelle de la texture des tissus de sièges automobiles. Financement Peugeot PSA (2000-2001).
  • Thèse de doctorat (1999, janvier). Flexibilité représentationnelle et procédurale chez l’enfant : Une approche au travers du dessin. Université de Bourgogne.
  • Etudes complètes en Psychologie, spécialisation développement, Université de Bourgogne.

Table des matières

Tous nos membres